Eg meinte det eigentleg ikkje sånn, men no har det ein gong blitt slik at eg er sykkelfantasten i min omgangskrins. Ikkje ein sånn som er oppteken av å sykle raskt, eller med den lettaste eller tøffaste sykkelen, men oppteken av sykkelinfrastruktur, sykkelpolitikk og trygge transportårer for mjuke trafikantar.
Ok, inntil eg får denne lista over eigne grunnar på plass – her er fire videoar som oppsummerar det eg meiner om samferdsel og samfunn.
Tre av dei er seriøse og veldekte med statistikk og forsking, éin er eit standupshow. Kos deg!
Statistikk frå videoen
- SUV-ar og lette lastebilar utgjer no 40 % av alle køyretøy selde i EU, ein auke på 900 % sidan 2001.
- I USA er frontalkollisjonstestar berre utført med køyretøy i same vektklasse.
- SUV-ar har høgare støtfangar enn vanlege bilar, noko som gjer kollisjonar farlegare.
- SUV-ar og lette lastebilar er ikkje underlagt dei same tryggleiks- og utsleppsstandardane som vanlege bilar.
- SUV-ar er tre gonger meir sannsynlege til å drepe fotgjengarar ved påkøyring samanlikna med vanlege bilar.
- SUV-ar har dårlegare drivstofføkonomi og bidreg til meir forureining.
- SUV-ar og lette lastebilar gjer trafikk og parkering i byar verre på grunn av storleiken.
- I USA utgjer SUV-ar og lette lastebilar nesten 80 % av alle nye bilsal.
- SUV-ar har høgare risiko for velting, noko som gjer dei farlegare for førarane.
- SUV-ar og lette lastebilar er marknadsførte som tryggare, men deira design gjer dei farlegare i kollisjonar.
Samandrag
Videoen diskuterer dei negative konsekvensane av SUV-ar og lette lastebilar i byar. Desse køyretøya er ineffektive, farlege, og bidreg til forureining og trafikkproblem. Historisk sett har bilindustrien marknadsført SUV-ar ved å spele på frykt og tryggleik, noko som har ført til ein eksplosjon i salet. SUV-ar er farlegare i kollisjonar på grunn av høgare støtfangar og stivare chassis, og dei bidreg til fleire dødsfall blant fotgjengarar og andre bilistar.
Statistikk frå videoen
- 8 sjåførar vil døy i bilulykker neste veke.
- 416 sjåførar vil døy i bilulykker i løpet av eit år.
- 30% av dødelege bilulykker er forårsaka av høg fart.
- 2 sjåførar vil døy neste veke på grunn av høg fart.
- Å køyre 15 km/t raskare enn fartsgrensa aukar sjansen for ein dødeleg ulykke med 60%.
- 25% av dødelege bilulykker er forårsaka av køyring i alkoholpåverka tilstand.
- 2 sjåførar vil døy neste veke på grunn av alkoholpåverka køyring.
- 1 sjåfør vil døy neste veke på grunn av distraksjonar, som mobilbruk.
- 3 sjåførar vil døy neste veke fordi dei ikkje brukte setebelte.
- Fartsreduksjon kan redde liv; å senke farten kan redusere risikoen for ulykker betydeleg.
Samandrag
Videoen legg stor vekt på farene ved bilkøyring, spesielt relatert til høg fart og køyring i alkoholpåverka tilstand. Det vert estimert at åtte av dei tre millionane searar vil døy i bilulykker neste veke, og 416 i løpet av eit år. Høg fart er ein hovudårsak til dødelege ulykker, ansvarleg for 30% av desse. To sjåførar vil døy neste veke på grunn av høg fart, noko som vert forklart med at høgare fart reduserer reaksjonstida og aukar risikoen for alvorlege ulykker.
Vidare vert det påpeika at å køyre 15 km/t raskare enn fartsgrensa berre sparar nokre få minutt, men aukar sjansen for ein dødeleg ulykke med 60%. Alkoholpåverka køyring er også ein stor risikofaktor, ansvarleg for 25% av dødelege ulykker, og vil drepe to sjåførar neste veke. Distraksjonar som mobilbruk er ein annan fare, og vil føre til at ein sjåfør døyr neste veke. Manglande bruk av setebelte er også ein viktig faktor, og tre sjåførar vil miste livet av denne grunnen neste veke.
Videoen oppmodar til å redusere farten, unngå alkohol når ein køyrer, og alltid bruke setebelte for å redusere risikoen for dødelege bilulykker. Desse enkle endringane kan redde mange liv.
Statistikk frå videoen:
- I Storbritannia dreper biler 500 fotgjengere i året, mens sykler dreper to.
- 40,000 for tidlige dødsfall i Storbritannia per år skyldes bilforurensning.
- Inaktivitet knyttet til bilkultur fører til flere for tidlige dødsfall.
- "Motonormativity" (motornormativitet) er eit begrep som beskriver hvordan bilkultur er normalisert i samfunnet.
- 87% av folk mener det ikke er bileierens feil hvis bilen blir stjålet, men kun 37% mener det samme om andre eiendeler.
- 17% mener man ikke bør kjøre i tett befolkede områder på grunn av eksos, sammenlignet med 75% som mener man ikke bør røyke i slike områder.
- Veier og byrom er fremdeles designet for å prioritere biler over fotgjengere.
- Trafikkulykker rapporteres ofte som uunngåelige "ulykker" i media.
- I Wales har senking av fartsgrensen til 20 mph redusert dødsfall og skader.
- Endringer i transportpolitikk møter ofte sterk motstand, men aksepten øker over tid.
Samandrag:
Videoen "Carspiracy - You’ll Never See The World The Same Way Again" utforsker hvordan bilkulturen har blitt normalisert og akseptert i samfunnet, til tross for dens betydelige negative helseeffekter. Gjennom intervjuer med en psykolog og en tidligere transportminister, avdekkes det hvordan samfunnet systematisk prioriterer biler over fotgjengere og syklister. Psykologen Ian Walker introduserer begrepet "motonormativity", som beskriver hvordan bilkjøring anses som normen, og hvordan dette påvirker folks holdninger og adferd. Forskning viser at folk ofte unnskylder bilrelaterte farer og ulemper, selv når de ikke selv kjører bil.
Tidligere transportminister i Wales, Lee Waters, diskuterer implementeringen av en ny fartsgrense på 20 mph, som har ført til færre dødsfall og skader, samt en forbedret følelse av sikkerhet og sosial interaksjon i nabolagene. Til tross for sterk motstand ved innføringen, viser erfaringer fra andre steder at aksepten øker over tid.
Videoen fremhever også hvordan byrom og veier er designet for å prioritere biler, noe som skaper farlige situasjoner for fotgjengere og syklister. Det konkluderes med at en kulturell endring er nødvendig for å redusere bilens dominans og fremme tryggere og sunnere alternativer. Videoen oppfordrer seerne til å reflektere over egen bilbruk og vurdere alternative transportformer.
Punktvis:
- Komikar Adam Conover slutta å køyre bil på grunn av ADHD og dårleg syn.
- Han føretrekkjer å ta buss fordi det er tryggare enn å køyre bil.
- Mange amerikanarar har negative oppfatningar om kollektivtransport.
- Komikaren sine vener er overraska over at han tek bussen.
- Han skildrar kor farleg bilkøyring er samanlikna med å ta bussen.
- Bilkøyring er dyrt med kostnader for kjøp, drivstoff, reparasjonar og forsikring.
- Mange amerikanarar har ikkje helseforsikring, men må ha bilforsikring.
- Bilkøyring er tidkrevjande og stressande.
- Bilar representerer fridom for mange, trass i dei mange ulempene.
Samandrag:
I denne standup-videoen diskuterer Adam Conover kvifor han slutta å køyre bil på grunn av ADHD og dårleg syn, og kvifor han no føretrekkjer å ta bussen. Han peikar på at bilkøyring er farleg, dyrt og tidkrevjande, medan busskøyring er tryggare og meir økonomisk. Komikaren skildrar korleis mange amerikanarar har negative oppfatningar om kollektivtransport, og kor overraska venene hans er over at han tek bussen. Han meiner at fleire bør ta bussen for å redusere risikoen for trakassering og for å gjere kollektivtransport tryggare for alle.
Vidare samanliknar han kor farleg bilkøyring er samanlikna med å ta bussen, og peikar på at bilkøyring krev store økonomiske investeringar i form av kjøp, drivstoff, reparasjonar og forsikring. Han nemner også at mange amerikanarar ikkje har råd til helseforsikring, men må ha bilforsikring. Komikaren skildrar korleis bilkøyring er tidkrevjande og stressande, med lange periodar i trafikkork medan ein lyttar til podkastar og forbannar situasjonen.
Til slutt reflekterer han over korleis bilar representerer fridom for mange, trass i dei mange ulempene, og korleis framtidige generasjonar vil sjå tilbake på bilkøyring som ein merkeleg og farleg måte å transportere seg på.