«Dette handlar om den første politiske anarkistrørsla i Noreg. Arne Garborg, Ivar Mortenson og Rasmus Steinsvik, tre vener, målmenn, bladfykar og radikalarar sette eit lite samfunn på hovudet eit par korte år. Arne Garborg var fadderen, han som stod attom og sytte for at oppsedinga skjedde i dei rette anarkistiske formene. Ivar Mortenson var presten, han som heldt preikene. Rasmus Steinsvik var dåpsbarnet, den yngste i laget. Men han vart likevel meir eldhuga og sterkare i trua enn dei to andre. Og attom stod far hans Ivar, Morten Mortensen, og heldt si vernande hand over dei revolusjonære. Mortensen var ein heidersmann, venstremann, jaabekianar[2], liberalar og tidlegare stortingsmann. Men han var også ein kakse ‑ ein av dei største i Nord‑Østerdalen. Det la ikkje band på dei tre radikalarane.
Revolusjonen sin fekk dei aldri, men artig må dei ha hatt det, der dei baska og bala med reaksjonære oftedølar[3], gjenstridige storbønder og mistruiske bygdefolk ─ og ei lita gruppe ungdom som enno ikkje var forma skikkeleg inn i eit traust samfunn der folk vart fødde i den same klassen som dei skulle døy i.»[4]
Arne (Aadne) Garborg (1851‑1924) skildret i sine romaner, og i sitt tidsskrift Fedraheimen - eit Vikeblad aat det norske Folket, de norske bøndenes selvstendighet, og deres liv som frie kvinner og menn. Han hudflettet teologene, kalte seg sosialist og anarkist, og hevdet et utfordrende syn på kvinnen og kjønnsmoralen. Dette kostet ham det vesle levebrødet hans som statsrevisor i 1887. «Frå midten av titalet kunne ein på visse apotek få kjøpt ei nyoppfinning ─ kondomet. Arne Garborg var ein av dei første, om ikkje den første som snakka om det offentleg.»[5] Fedraheimen kom ut 1877─91, og skulle ikke bare være et nynorskblad, men skulle også drive liberal politikk. Holdningen til en modernisering av samfunnet var positiv og preget av utviklingsoptimisme. Tekniske nyvinninger ble omfattet med stor interesse. Garborg la stor vekt på moderne tankestrømninger plukket opp i Europa: rasjonalisme, kulturell, sosial og politisk radikalisme. Garborg arbeidet med «aa faa europæiske moderne Kulturtankar klædde i norsk Buna, […].»[6]
Garborg vokste opp i en vestlandsk‑pietistisk familie, og slet og strevde i barne‑ og ungdomsårene for å bli en oppriktig og sann kristen. Faren hans tok livet av seg i 1870. Under bohêmårene og de hardeste politiske stridsårene var Garborg en av de fremste i å utfordre den gjengse borgeroppfatningen. Han var en opprører i kultursyn og målbruk, i synet på kjærligheten, i oppfatningen av hva religionen var, i sentrale økonomiske og politiske spørsmål.
Garborg var en slags fører for radikal bygdeungdom. Det var en radikal, motkulturell bevegelse, på siden av det etablerte, åpen for nye tanker og idéer ─ etter hvert også for anarkismen. Garborg tålte ikke det nedverdigende i at folk som lå nede ble tvunget inn i slike forhold som mangelen på det daglige brød tvang folk inn i. Han tok i sitt forfatterskap sterk avstand fra sosial urettferdighet.
Fedraheimen hadde begynt som et pent og pyntelig blad, og arbeidsprogrammet var «aa hjelpa fram Folkets Upplysning og Framgang paa national og kristeleg Grunn»[7], men ble etter hvert beskyldt for å være et fritenkerblad. Vinteren 1878/79 gikk fortellingen «Ein Fritenkjar. Ei Forteljing or Samtidi». Det var en rød klut som opprørte og skremte folk, og flere sa opp abonnementet. Teologen Ivar Julius Mortenson[8] (1857─1934) overtok av den grunn som redaktør av bladet i begynnelsen av 1883. Mortenson ble født i Alvdal og vokste opp i et haugiansk venstremiljø.
«Han voks opp i ein god barndomsheim i ei bygd med jamne sosiale og kulturelle tilhøve. Her levde enno det beste i det gamle bygdesamfunnet. Ingen stad, seier Hulda Garborg, fann ein menneske som levde eit naturlegare og lykkelegare liv. Økonomisk berga dei sjølve og var sine eigne herrar. Sjukdom og ulykker kom nok dit òg. Men her var eit naturleg samfunn, som ikkje bygde samlivet på lover, men på ’lovar som alle hadde skrivne i sin eigin barm’. Den trygge grunnmuren alt kvilde på, var ’gjensidig hjelp’. Bygdene i Nordøsterdalen var samfunn utan standsskilnad. Her fanst det anarkistiske idealsamfunnet som Krapotkin drøymde om. […] Frå mora hadde Ivar fått det lyriske kunstnarlyndet, fra faren ein sterk vilje. I heimen rådde haugianisme og Jaabæk-tankar. Båe desse åndsstraumane kom frå det gamle bygdenorske samfunnet, og båe kunne føre fram til Krapotkin-anarkismen.»[9]
Ivar Mortenson var mer moderat enn fritenkeren Garborg, og styrte bladet forsiktig til å begynne med, men litt etter hvert ble han dristigere, og det kom skarpe angrep på politiske og sosiale institusjoner. Bladet skulle fremme god venstrepolitikk, men høsten 1884 begynte Garborg å trekke programmet til Venstre i tvil. I juli 1885 hevdet bladet at Stortinget burde få mindre makt, og at skole og kirke måtte løses fra staten. I en lang artikkelrekke gjorde Garborg greie for synet sitt på demokratiet. «Det Garborgske Statsideal» ble av redaktør Friele i Morgenbladet karakterisert som «Anarkiet», men Fedraheimen syntes den gangen at det var et så fælt ord «at det var reine styggedomen».[10]
I 1885 hadde Fedraheimen ─ som andre aviser ─ omtalt anarkistene som «dynamittmenn», og tok inn meldinger om attentater eller attentatplaner mot fremstående personer.[11] Samme år avslo Stortinget et forslag om å gi Aleksander Kielland dikterlønn, noe radikale Venstrefolk mislikte. Dette året ble Hans Jæger satt under tiltale pga. boken «Fra Kristiania‑Bohêmen». Når den debatten pågikk på det verste var Garborg i Paris. De anarkistiske idéene var på fremmarsj i flere land i 1880‑årene. Dette skjedde også i Norge:
«Vonbrotet over Sverdrup‑Venstre førte til at den folkelege kulturnasjonalismen, og då allvisst retorikken, blømde på ny og beint fram kalla seg for anarkisme. Olaus Fjørtoft og Søren Jaabæk fekk ein heidersplass i det anarkistiske anegalleriet. [...] Medan Sverdrup berre heldt fram med embets‑ og borgarstyret i ny forkledning, hadde Jaabæk i sine beste år vore ein ærleg føregangsmann, ja beint fram ein anarkist, og slett ingen trongsynt bygdepolitikar. [...] Anarkistane i Norge var overtydde om at det bak den skakkøyrde samtida fanst ei særeiga norsk samfunnsform med ein bakanforliggjande bodskap om likskap, rettferd og sjølvråderett. Samtidig var anarkistane ekstremt utovervende og internasjonale i si grunnholdning, og dei kom i skorfeste[12] då det skulle knytast til nasjonal eigenart og sjølvhevding. I seg sjølv uttrykte nok anarkist‑ria både avmakt og isolasjon. Litt ut i 1890‑åra er det tydeleg at nokre av dei anarkistiske synsmåtane vart bygde inn att i Venstres nasjonal‑ demokratiske prosjekt.»[13]
Mens Garborg var i Paris reiste franske aviser stadig kravet om å slippe den russiske anarkisten Peter Kropotkin ut av fransk fengsel, hvor han hadde sittet siden 1883, dømt for revolusjonær virksomhet. I januar 1886 ble han løslatt, og reiste til Paris ─ samtidig som Garborg også var der. Ingenting tyder på at de to traff hverandre. Møtet med anarkismen må ha gjort inntrykk på Garborg, og han «var den første i Norge til å vise sitt standpunkt da han i 1886 lot Fedraheimen trykke sin Anarkist song»[14].
«Anarkistsong
Nei, handkvite herrar! De gildt kann prala
med ordi fagre som klingar.
Men oss imillom skal kniven tala,
den dag då verdi ho svingar.
Og alt som svalt og som grét og døydde,
og alt som under dykk ned de øydde
stig fram i lag
og gjeng til slag
den dag då verdi ho svingar.
Høgt stiger eit rop som når nykken ropar,
og drepin mann under tufti;
og verdi vert svart av dei harme hopar,
og det gjeng havbrak i lufti.
De rædde rømer av rike salar
og søkjer gøymsle i berg og dalar
og bed um ro,
og sig i blod;
og det gjeng havbrak i lufti.
De liter på det at me tagde lengi
og er so tòllege og seine.
De kyter til Gud; han skal setja stengje
og verja dei rike og dei reine.
Men ramnar skratar og skrik i lufti;
og menn seg sankar i uvêrskufte;
og hadde de
kvar avgud med,
so held me domedag åleine.»[15]
Diktet sendte han til Fedraheimen. Ivar Mortenson var skeptisk til dette lyriske kampskriftet, men trykte det likevel, 10/2, sammen med en advarsel: «Anarkistar kallar ein agalause Villstyringar, som ikkje vil hava noko Styring, anna ganga i Sjølvræda og styra seg sjølve. Det er mange soso lagad i Paris, so Forfattaren hev havt dei for Augo, som han legg denne kallege Visa i Munnen til.»[16] Garborg svarte rasende: «At dei vil 'styra seg sjølve' er vel ikkje noko gale. Det er væl det me alle vil [...] det einaste gode menn no utetter vil få gjera, tenkjarar, diktarar, statsmenn, alle som vil og kann noko, og ikkje er nøgd med å liggja på låven og eta rjomegraut [...] det dei hev å gjera er: å arbeida på alle måtar for at det store skiftet som eingong kjem må kunna gå for seg utan altfor mykje syrgjespel.»[17]
Våren 1886 dro Garborg tilbake til Kristiania med nye, friske, anarkistiske tanker i bagasjen, og Fedraheimen undergikk etter hvert en forandring i klart anarkistisk retning. Siden stoffet stort sett ble skrevet på nynorsk ga dette en særskilt radikal vri på anarkismen. Nynorsk var det som lå nært folkemålet på denne tiden. Riksmålet var det rene dansk, og det ble talt av de herskende klasser ─ embetsmennene og kapitalistene.
«Det norske Maalet og Anarkismen høver ihop som Fot i Hose. Anarkisttanken trengjer seg vent som Elskhugens Armar inn i kvar einaste av våre Kjenslur og snor seg som den heite Kvinna kring alle våre Forhold. Den jamnar vaart Syn, so vi kann sjaa paa Verdi utan Fordom, klaartenkt, sjølvstenddugt, og den lærer oss aa fella rettvise Domar yver Synd og Brot her i Verdi.
Anarkismen er Sjølvstendigheitstanken i sin ytterste Konsekvens. Den vil gjera vaart Norge til eit fritt og sjølvstendigt Land; dernæst skal der vera Sjølvstyre i kvart Amt og so i kvar Bygd; tilslutt skal kvart Menneskje styra seg sjølv. Alt, som er individuelt sermerkt for kvart Menneskje, skal elskas upp so det blømer, daa fyrst vert der inteligente Folk av dei. Likeeins skal der gjeras i det store. Det som er Serkjenne fyr ei Bygd, det skal ikkje drepas elder hyvlas burt, so vi fær eit Land av Soldatar; vi skal ha eit Land av sjølvstendige Menneskjer. Difyr skal vi elska upp vaart eiget Maal og setja det i Høgsetet, fyr det er det som preikar um oss som eit Folk, som ein Nasjon. Ve Sia av skal vi læra oss eit anna Maal, som skal knyta oss til andre Nasjonar. Men fyrst me brukar vaart eigi Maal er vi ein eigen Nasjon.
Difyr høver Anarkismen og det norske Maalet so godt i hop.»[18]
Ved årsskiftet 1886/87 meldte Garborg seg inn i Den Socialdemokratiske Forening.[19] 15. oktober 1887 kom artikkelen «Vil de vere med so heng fast!»:
«Raatt og rotet skal med Rotom rivast! Ned med Kongemagt, Prestemagt og Svenskar og Stormannskap, Pengevelde og Bondegjøling! Upp med Husmenner og Arbeidarar og Smaafolk og alt som lid Urett og Mein i den gamle Samfundsbygning! Fri Tenkjing, fri Ordning, fri Skuring i alle slag! Og ingen Mannamun!»[20]
I 1887 ble Arne Garborg gift med (Karen) Hulda Bergersen (1862─1934). I en programuttalelse høsten 1887 ble Fedraheimen karakterisert som både «radikalt» og «kristelegt». Programmet ble formulert slik: «'Fedraheimen' vil ha Bonden og Arbeidaren fram, Kyrkja fri, Forsvarssamlag med Sverik utan Konge, Røysterett for alle og meir Sjølvstyre i Bygd og Fylkje, mindre Stats- og Embætsvelde, Sparepolitikk i alt so nær som Upplysningi.»[21] Mortenson var nå på vei til å bli anarkist. «Alt styre og stell som ikkje bygde på fri innverknad og fri tilslutning, var umoralsk. Han trudde ikkje på noka statsform, heller ikkje på det parlamentariske demokrati. Han trudde på mennesket, at solidaritetskjensla, Guds naturlov, var skriven i hjarto til alle.»[22] Nyt Tidsskrift hadde i september og oktober 1887 året to artikler av Peter Kropotkin, «Anarkiets videnskabelige grundlag» og «Det kommende anarki». De ga en klar vitenskapelig redegjørelse for de anarkistiske tankene, som nå for alvor tok til å bli kjent i Norge, og var særlig aktuelt etter rettssaken og dommen over de anarkistene som var blitt stilt til ansvar for Haymarketattentatet i Chicago året før. «Det var fyrst i 1887, då me las Kropotkins utgreiingar i 'Nyt tidsskrift', me fann namne, me fann at anarkisma det var ikkje noko nytt og fårleg, men noko som me alt i fleire år hadde arbeitt for, berre uta å kjenne namne. Sea den tia hev me ikkje fornegta anten namn eller sak.»[23] Senere brevvekslet Mortenson med Kropotkin.[24] I følge Østigaard var Mortenson Norges første anarkistiske teoretiker.
I november 1887 tok Fedraheimen et oppgjør med venstrepolitikken. Sverdrup hadde sviktet og makten måtte tilbake til folket. Søren Jaabæk skal, med sin kompromissløse politiske radikalisme, sin opposisjon mot embetsmennene og embetsmannsstyret, og sin individualistiske orientering, ha blitt en av organets «helter».[25] Det var de jaabækske tankene om sparing, opposisjon mot regjeringen, og styrkingen av det rene folkestyret de nå ville «freista aa stilla i Samanheng under større Prinsip og leggje til Grunn for det politiske Arbeid for Framtidi».[26] De oppfattet idéene sine som en videreutvikling av Jaabæks radikalisme. Samtidig forsøkte de å trekke opp idélinjer enda lenger bakover i norsk historie. Fedraheimen rettet en skarp kritikk mot autoritetene, men bladet ville ikke ha noe med voldsbruk å gjøre: «Me vil bruka lovlege Midlar».[27]
Det var utvandringen til Amerika som vakte Fedraheimens oppmerksomhet for de sosiale problemer som var blitt glemt i det store politiske oppgjør i midten av 1880‑årene. Bladet så denne utvandringen som en nasjonal ulykke som dels skyldtes eiendomsforholdene og dels økonomiske forhold. Husmannsvesenet gjorde det mulig for storbøndene å drive gårder som kunne gitt rimelig utkomme for en større del av befolkningen på landet, dersom jorden hadde vært mer likelig fordelt. Husmannsplassene var knapt nok drivverdige, mens deler av storbondens jord kunne ligge udyrket. Odelsretten var årsaken til dette, mente Fedraheimen. Når gårdene gjennom generasjoner forble i slekten, førte det til tradisjonsbundne jordbruksmetoder og dårlig utnyttelse av naturgrunnlaget. Derfor måtte eiendoms‑ og arveretten avvises som uegnet til å fordele jorden og gi mulighet for et godt jordbruk.[28] Gjeldsbyrden på gårdene var også et stort problem. Sameie og samdrift ville gi den beste forutsetning for full modernisering av driften, og dermed øke lønnsomheten og derigjennom stimulere bøndene til en fornyet innsats oppmuntret av utsiktene til avkastningen. På lignende måte ville behovet for videre fellesskap og sammenslutninger melde seg innen handel, forsikring m.v. Dermed ville gjensidige interesseforbund sluttes med stadig videre tilknytninger. Det var kooperasjonstanken, som bl.a. Proudhon og Kropotkin utviklet, som ble løsningen. Fedraheimen beveget seg lite ut over «minimumssynet» når det gjaldt menneskets vilkår i fremtidens samfunn. Tilstrekkelig matforsyning var hovedmålet for den nye jordbruksordning. Nøysomhet og sparsomhet var idealet både på det sosiale og det personlige område. «Når ein ser og veit, kor folk er laga, so synes det vere rimelegt, at det kjem te gå seint med å stille krav. Krave vil stige seinare enn produksjonsevnen.»[29]
Fra 1888 kom bladet ut på Tynset. Her holdt de på med å propagandere anarkismen for lokalbefolkningen med heller lite hell. Ivar Mortenson fremstod som den store anarkistiske agitatoren, og i oktober 1888 trykte bladet for første gang en Kropotkinartikkel. Artikkelen var oversatt av Arne Dybfest for det danske tidsskriftet Ny Jord, og den norske tittelen var «Ned med Storkarane».[30] Ivar Mortenson skrev artikler om arbeidersaken både i Rørosavisen Fjeld‑Ljom og i Fedraheimen. Han gjorde også fremstøt for å få fotfeste i den spirende arbeiderbevegelsen. Nordre Østerdalens Arbejdersamlag ble dannet, med Ivar Mortenson, Arne Garborg og Per Krogseng i styret.[31] De gikk inn for folkemøter på viktige saker, og fri legetjeneste for de fastboende. Særlig mange ble de aldri. Mortenson gikk inn for å få valgt Garborg som stortingsmann fra Hedemarkens amt, uten hell.
I 1887 hadde Rasmus Olai Steinarsson Steinsvik (1863‑1913) satt i gang det radikale målbladet Vestmannen i hjembygda Volda, sammen med ekteparet Synnøve Aarflot Riste og Per Riste. Bladet hadde artikler om Pariserkommunen, kirkekritikk, internasjonale forhold og arbeidersak. Steinsvik skrev sympatiske artikler om sosialisme, kommunisme og anarkisme. I bladet prøvde han å forene anarkismen med samholdet og samvirket i det gamle norske bygdefellesskapet. Han gikk inn for at mindre regionale og lokale enheter skulle styre seg selv gjennom et fullt utbygd lokaldemokrati. Dette kalte han «heil sjølvstyring» eller rett ut «styreløyse».[32] Modellen for fremtidssamfunnet ble hentet fra et idealisert bilde av det egalitære norske middelaldersamfunnet med små selvstyrte landbruksenheter som byggesteiner. Dermed ble det nye begrepet anarkisme en beskrivelse av en velkjent og varig tradisjon i norsk historie. Det statsløse samfunnet skulle ikke være uten styring, men beslutningene skulle taes på et lavest mulig nivå. En slik form for kommunalistisk samfunn skulle bestå av selvstyrte lokale enheter som på frivillig grunnlag sluttet seg sammen.
«Han greider ogso ut kva anarkisme er for noko: 'ei lære, ei meining som sikkert er gali, men hev ålvore i seg og kjem frå hjartet'. Anarkistane hev so lenge set på all uretten, usseldomen og nauda i det noverande kultiverte, lovbundne samfund, at dei vert frå seg av harm og gjev ovkulturen med alle sine reglar skulda. Dei vil derfor avskaffe alt lovstell, styrte det noverande samfund, og byggje frie samfund i staden der menneskja fritt kann utvikle seg til å verte lukkelege.»[33]
Kollektivt sam‑yrke, sameie og samdrift skulle drives i stort som i smått. Steinsvik vokste opp i et haugianermiljø, men ble selv etter hvert rasjonalist og fritenker, uten å bli antireligiøs.
«Det var nok mange årsaker til at Steinsvik vart anarkist. Når ein tenkjer på den brennande idealisten med den vonefulle tru på all sanning og rettferd, den sanningskjære forkynnar for frisinn og frilynde og den djerve stridsmann for sosial fridom og likskap, då var det i røynda ikkje so underleg at dei anarkistiske brorskaps‑ og likskapstankana slo rot i han.»[34]
I mars 1889 tok Steinsvik med seg Vestmannen (fra nr. 11) til Tynset, hvor han også hadde redaksjonsarbeidet i Fedraheimen (fra 6. april) sammen med Mortenson. Steinsvik gikk inn for at «Staten maa sjølv tena det, han treng». Han ville ha bort skatten, og mente at staten burde drive næringsvirksomhet, som bergverksdrift, fiske og handel. «Skulde ikkje desse tri Næringsgreinerne gjeva nok, so fekk Staten attaat drive Jordbruk og Fabrikkdrift. [...] Paa same Maaten som Staten skulde ogso Kommunen greie alle sine Inntekter sjølve utan aa leggje Folk i Skatt.»[35] Anarkismen ble rettesnor for livet også i det små: «Mortensson og eg bur i lag. Han kokar kaffi. Eg kokar graut. Me driv sambruk og sameige.»[36] I 1890 skrev Steinsvik til Garborg: «Det dei er reddast er, at naar det vert sameige i mat, so vert det sameige i kvinnfolk óg.»[37] Fra oktober var han ansvarlig redaktør alene. (Mortenson flyttet til gården Einabu, som han overtok i 1893. Her mente han at han kunne sette ut i livet tanker han hadde funnet hos anarkistiske tenkere. Gårdbruket gikk ikke så godt som han ønsket.[38]) Stoffet var nesten det samme i de to bladene, og Vestmannen fikk undertittelen «Fedraheimen». Fra da av var det nesten bare stoff om anarkismen i de to bladene. Antimilitaristisk stoff var også fremtredende. Landsdelene burde være sterke selvstendige deler. Det burde være folkevalgte fylkesmenn, og folkevalgte fylkesting ─ «amt» som det het den gang. Det fantes en viss martyrdyrking og tendenser til elitetenkning hos Steinsvik: «Mugen er og blir muge ... me lengst framkomne, me som vil rekna oss til dei intelligente, lat me gå fyre, so kjem nok dei andre etter.»[39] Det var bedre å seile den rette leia med lite mannskap enn feil lei med stort.
Fra nr. 1 1888 ble den gamle, nøytrale, undertittelen til Fedraheimen byttet ut med den forpliktende «Radikalt Maalblad». Ved nyttår 1889 gikk bladet over fra å være et «Radikalt Maalblad» til å være et «Radikalt Arbeidarblad». I programmet het det: «'Fedraheimen strir mot Pengevelde, Prestevelde, Statsvelde. Han arbeidar for at Folk skal faa tenkje og tala fritt og stelle seg, sovitt mogeleg som dei sjølve vil, og for at Arbeide skal vera Herre over Kapitalen.»[40] I tillegg kom det tre bibelsitater over tittelhodet: «Dersom nokon ikkje vil arbeide, skal han heller ikkje eta.» (2. Thes. 3:10) ─ «Eg er komen til å kaste Eld på Jorda, og kor gjenne vilde eg ikkje, at han alt brann.» (Luk. 12:49) ─ «Er ikkje dei rike som trælkar Dykk?» (Jak. 2:6). Denne blandingen av samtidsaktuelle anarkistiske tanker og bibel-tradisjon holdt seg til Rasmus Steinsvik ble medredaktør våren 1889. Da forsvant bibelsitatene, og det ble argumentert stadig klarere for den anarkistiske kommunismen: «Desentralisajon og fullt Sjølvstyre for alle Smaasamfund, som bør staa Sie om Sie i større internasjonale Samfund.» Revolusjonen skulle være ublodig:
«Eg trur ikkje at det gaar so fort med aa faa Nordmannen til aa gjera Revolusjon, uta naar eit stort Fleirtal av Folke hev ein Vilje, som dei ikkje kann faa fram gjennom dei gamle Institusjonar. Men daa blir det ikkje nokon Revolusjon med Mord, Brand og Plundring, men berre ei Flytting fraa Gamlestoga burti Nystoga, og daa er det berre dei Gjenstridige ein treng aa stogge.»[41]
Oppslutningen om Fedraheimen sank fra 8─900 i 1888 til 2─300 i 1890.[42] De trofaste abonnentene holdt bladet fordi det var på nynorsk ─ ikke fordi det var så radikalt. Anarkismen ble hovedsaken, og målsaken kom i andre rekke. I 1889 og 1890 trykte bladet en rekke Kropotkin-artikler på dansk-norsk, oversatt fra engelsk av Arne Dybfest som ikke kunne nynorsk. Bladet henvendte seg til et publikum som stort sett verken forsto den rene arbeiderbevegelse eller en så radikal politikk som den bladet tok opp. Anarkismen var et program for fattige småbønder, husmenn og jordarbeidere, mens Fedraheimen_s_ opprinnelige abonnenter vel må sies å ha sognet til den økonomisk og åndelig noe mer uavhengige klasse av bønder som var tilstrekkelig opplyst til å la seg engasjere av bladets opprinnelige merkesaker ─ venstrepolitikk og målsak. Etter hvert som bladet utviklet sine anarkistiske idéer for ordningen av landbruket ble motstanden større. Dette ble skjebnesvangert fordi bladet hadde størstedelen av sine lesere nettopp blant de bøndene som en slik ordning ville gå ut over. Dermed stengte bladet seg selv ute fra enhver vesentlig innflytelse på landsbygda. Arbeiderklassen hadde bladet liten kontakt med, så den kunne den heller ikke falle tilbake på. Snarere enn å svekke den anarkistiske linjen bidro den manglende oppslutningen til å utvikle den radikale tendensen i bladet.
Miljøet sto også i forbindelse med anarkistiske bevegelser andre steder i verden. Arne Dybfest (1869‑92) var en viktig formidler og kontaktperson her. På grunn av dårlig råd fikk han Peter Kropotkin til å sende seg anarkistblader, samt de forskjellige pamfletter og bøker som kom ut på _La Rèvolte_s forlag.[43]
Dybfest vokste opp i et strengt religiøst småkårshjem. Som 15‑åring ble han tiltalt og fengslet for naskeri av et par kroner. For å få skikk på seg ble han i 1885 «eksportert» til USA for å arbeide på farmen til en slektning, men alt i New York kom han i kontakt med anarkister. Han ble medarbeider i anarkistbladet Freiheit, utgitt av Johann Joseph Most (1846─ 1906), en tyskfødt bokbindersvenn som hadde utviklet seg fra sosialdemokrat til anarkist.[44] Most var lederen for de tyske emigrantanarkistene. Noen år senere hadde Most et forhold til den russisk-amerikanske anarkisten Emma Goldman, men hun brøt med ham på grunn av taktiske uoverensstemmelser: Tilhengerne hans gikk inn for en sentralisert oppbygging av anarkistbevegelsen. Dertil kom at Goldman følte behov for noe mer konstruktivt enn Mosts monomane forsvar for terrorismen.[45]
I USA jobbet Dybfest som redaktør og journalist for de norske avisene Daglig Tidende i Minneapolis og Fargo-Posten i Dakota.[46] Sommeren 1887 sendte Dybfest en artikkel til Social-Demokraten, «Socialismen og Anarkisme», hvor han skrev at «Socialismen er fred og fremskridt. Anarkismen er vold og ødeleggelse».[47] Et drøyt halvår senere sendte han en ny artikkel til avisen hvor han forsvarte anarkismen og skrev at ordet anarki sto for det regjeringsløse samfunn, og ikke for kaos eller uorden, som folk vanligvis tror. 19-åringen Dybfest hadde nå gått over til anarkismen, etter hengningen av Chicago-anarkistene i forbindelse med Haymarkedaffæren. I Minneapolis traff Arne Dybfest Knut Hamsun. De to delte sympatien for den anarkistiske bevegelse.[48]
I 1888 dro Dybfest hjem til Trondheim.[49] Samme år prøvde han å etablere et anarkistisk tidsskrift, Den nye Tid, sammen med forfatteren Peter Egge. Det kom bare ut med ett nummer.[50] Arne Garborg og Herman Bang bidro i det nummeret. Samme år satt Dybfest i redaksjonen for Arbeiderens Vilje, organ for Trondhjems Arbeiderparti. Her finnes ingen spor av anarkistisk påvirkning.[51] I 1889 dro han til Paris hvor han traff franske og italienske anarkister og sosialrevolusjonære, besøkte redaksjonen til La Rèvolte, anarkistenes hovedorgan, og hørte foredrag av Louise Michel, «den røde jomfru».[52] Tilbake i Kristiania ble han påvirket av bohêmbevegelsen, særlig av Hans Jægers og Arne Garborgs forfatterskap. Det som særlig fanget hans interesse var drøftelsen av det seksuelle spørsmål.[53] Dette året ble han fast medarbeider i Fedraheimen, hvor han skrev om anarkismen. Han skrev flere teoretiske artikler, og oversatte forskjellige avhandlinger av Kropotkin. Dybfest var en tid norsk korrespondent for den engelske anarkistavisen Alarm.
I 1890 ga Dybfest ut Blandt anarkister på Olaf Norlis forlag, hvor han i forordet karakteriserte seg selv som «utenforstående». «Samtidig var han fengslet av Nietzsches aristokratiske individualisme og dekadansens nytelse av oppløsning og død.»[54] (Dybfest anarkistiske periode varte dermed drøyt 2 år. Rolf Opås karakteriserer Dybfest slik: «Dybfest ville altså så gjerne være anarkist, men var det ikke.»[55] I følge Ivar Mortenson «druknet» Dybfest i «Nietzsche-strømmen» etter at han hadde mistet troen på anarkismen.[56]) Boken tok opp en del av de værste misforståelsene angående anarkister. Den hadde en liten biografi over den russiske anarkisten Peter Alexjevitsch Kropotkin (1841─1921), som Dybfest hadde brevvekslet med, og et intervju med Albert Parsons (1848─1921), en av Chicagoanarkistene som var dødsdømt på grunnlag av en falsk anklage i tilknytning til Haymarketbegivenhetene 4. Mai 1886. Allerede før boken kom i salg hadde Knut Hamsun uttalt seg rosende om bokprosjektet: «Der er en ung Forf[atter] i T[rond]hjem, som har skrevet noget, jeg syntes rigtig godt om, Arne Dybfest».[57] Da boken forelå ble Hamsun bedt om å avgi en uttalelse som kunne styrke salgsmulighetene. Hamsun skrev et slikt brev til forleggeren, som forleggeren så lot tilflyte pressen.
I 1891 ga Dybfest ut romanen «Ira». «Den skildrer undergangsdrift og syk kjærlighet, uttrykt gjennom den mannlige hovedpersonens masochistiske forhold til Ira, en aldrende, uskjønn «vampyrkvinne» med bare ett øye og manglende fortenner. Navnet Ira betyr vrede. Morbid elskov og koblingen mellom seksualitet og dødsdrift er også tematikken i novellen «En Ensom» i «To Noveller» (1892). Som dikter gjorde Dybfest inntrykk på blant andre Hamsun, som beundret hans lyriske og billedrike prosastil, hvor naturens høstlige stemninger knyttes til menneskenes skjebne og sinnsliv.»[58]
I en hetskampanje i pressen ble Dybfest beskyldt for ikke å ha hindret kameraten Vilhelm Solheims selvmord i 1892. To måneder senere reiste statsadvokaten tiltale. En uke etter, den 7. juli, var Arne Dybfest på seiltur ved Bergen sammen med noen kamerater. De diskuterte saken, og punktum for diskusjonen ble satt da Arne Dybfest selv hoppet over bord og druknet. Omstendighetene rundt dødsfallet er aldri helt blitt klarlagt, men sannsynligvis begikk han selvmord.[59]
I Max Nettlaus bok Bibliographie de l'anarchie (Bruxelles & Paris 1897) ble Fedraheimen navngitt som norsk anarkistorgan, og Garborg, Steinsvik, Mortenson og Dybfest ble omtalt som norske anarkister.[60]
«Desse fire var alle talsmenn for anarkist‑tankane både i Fedraheimen og andre stader, soleis at 'Garborg gav dei filosofiske grunn, Ivar Mortensson gav dei kropp, Arne Dybfest gav dei ideelt liv og Rasmus Steinsvik fylgde med av liv og sjæl.'»[61]
«Det mest særpregede ved Fedraheimen‑miljøets ideer var koblingen mellom nasjonalisme og anarkistisk sosialradikalisme. Med Garborg i spissen var miljøet militant nasjonalistisk, både i kulturell og i politisk forstand. [...] skepsisen mot byene og bykulturen var påtakelig. Det gamle, kommunalistiske bondesamfunnet var et forankringspunkt og et utgangspunkt for et moderne, desentralisert samfunn. Byenes rolle i et slikt samfunn var i beste fall uklar. Samtidig var det i bygdene man fant den rent norske nasjonaliteten.»[62]
Noen bonderomantiker skal Garborg likevel ikke ha vært. Han mente at det fantes visse verdifulle former for fellesskap i det gamle samfunnet, og at disse burde og kunne overføres til det nye samfunnet, men dette hadde med kontinuitet å gjøre, ingenting annet.[63]
Steinsvik førte en glimrende penn, som vi kan se av følgende utdrag fra «Kan politikken hjelpe oss?»:
«REFORMER
Når du ser ei maskin med mange taggar og hjul og ikkje alt gjeng som det skal, so vil du ofte finne, at berre ein liten tagge, som er komen i ulag, kann faa heile maskina til aa rikte. Og ved aa rette paa den taggen kan alt komme i godt lag.
Eller du ser paa rudningsmannen. Alt er ruskut i fyrstninga. Men so tek han te grave. Stein for stein velter han upp, grøft for grøft stikk han ut. Og umarka vert til det finaste england.
Eller du ser paa mauren som bygg den store tuva ved aa legge ei barnaal upp paa den andre. Eller paa mannen som kjem fraa eine fjelltoppen til hin, ved aa kravle ned den eine fjellsida og uppatt den andre, istadenfor aa kaste seg beint over, som berre vilde vere det same som aa kaste seg i avgrunnen.
Du dreg fram alle desse ting for aa dra lærdom av dei for samfundslive. Og du faar ei uryggjeleg tru paa smaareformer. Tunnevis og stykkjevis maa ein rydje uretten burt som ein ryd stein av ei utmark, tenkjer du. Og du finn paa alle desse raabøter med 'frihandel', 'fri konkurangse', 'verjetoll', 'renteforavtaking', 'beint fram skatt', 'jordskatt', 'normalarbeidsdag' og mangt anna.
Men, der hender mange andre ting, som det kunne vere vel so høveleg for oss aa ta lærdom av, naar me i so lang tid hev seet at alle smaaraader mot fattigdomen er som mosedottar mot ein stri straum. Hev du aldri seet faakunnige folk drive paa med aa tedje og pløgje og saa aakrar med uppsting i og stelle med dei paa alle maatar utan aa faa dei likare, avdi dei ikkje hev havt skyn til aa faa kaldvæta burt? Eller nyttar det aa ause tom ein brunn med ei uppkome i botnen? Eller naar ein mann hev faat koldbrann i ei taa, kva kjelp er det daa i aa skjere det rotne burt etterkvart koldbranden ét um seg? Maa ein ikkje ta foten av der han endaa er frisk, um der skal verte rædning?
Det er altso sume ting som ein kann rette paa litt um senn. Men der er sume ting som ein ikkje kann rette paa litt um senn. Ei steinrøys kann du faa burt ved aa bere ein stein i dag, ein annan i morgo. Steinen gjeng nemleg ikkje attende. Men ein dam kann du ikkje faa tom utan du leider elva burt fraa damen.
Slik i samfunde og. Ein maa skilje millom aa reformere der det ikkje er motvirkande krefter, og der det ér slik. Ein kan reformere jordbruk, fjøsstell, matstell, skulestell o.s.b. ikkje med formlar, men ved aa finne paa den eine raabot betre enn andre. Og det gjeng fram, avdi ein ikkje misser det ein hev naatt, fyr ein hev noko betre, eller avdi der inga magt er som riv neatt med ein venter paa ei ny raabot.
Men det er annleis med dei sosiale vilkaar. Kvar for seg gjeng heile live og strævar etter pengar. Alle raader og alle midlar brukar ein. Men som me veit, det beste midele til aa faa seg meir pengar, det er aa ha pengar. For pengar kann ein nemleg kjøpe alle dei krefter som trengs til aa avle rikdom fram. Den derimot som ingenting hev, for han er det ikkje berre raalaust aa faa seg nok mat. Pengane hev vorte ei magt og det beste midel til aa sanke meir magt med.
Og so kjem reformkarane, ikke for aa rydje burt denne magta, men for aa stengje for ho her og der med lovparagrafer! Stengje for ei elv med papirstrimlar! Eit storting stagge ei magt som det sjølv ligg halvkvævt i, ei magt med meir intelligens i si tenest, enn alle storting eig tilsaman! ─ Tenk deg rett inni dette. Ta det beste høve. Tenk deg eit storting som ikkje var bunde av pengemagta og all verdens hensyn ─ eit storting som tenkte paa live, istaenfor paa parlamentariske former, ─ eit storting med rettfredskjensle istaenfor reveklokskap, eller la det ha baae delar, um du vil, ─ eit storting med mod og kraft. Dette paa den eine sida. Paa den andre sida kapitalistane, med alle maskinar, fabrikker og stordelen av jorda, med vitenskap, uppfinning og naturkrefter i si tenest, med ei hel her av arbeidsfolk under seg som dei kann kjøpe for mat, og ei her av store og smaa slynglar som dei kann kjøpe for pengar. Det er ikkje den ting som dei ikkje kann faa gjort. Alle løynde veier stend opne for dei og alle magter bukkar for dei. Natt og dag hev dei folk paa utkik og kloke hovud i blot for aa finne maatar, altid nye maatar til aa snyte folk paa.
Tenk deg so seier eg, dette skikkelege stortinge kome nokre aar etterpaa og staa slaast paa harde live i mange dagar um ein paragraf som skal forby kapitalistane ein maate aa snyte paa, som kapitalistane sjølve kanskje ikkje bryr seg om, avdi dei hev funne ein langt betre maate! (Der er t.d. mange som trur at kapitalistane vilde tene meir um normalarbeidsdag paa 8 timar vart lovfest).
Lat kvaksalvarane og livebraudspolitikara drive med aa 'reformere fattigdomen', samstundes som dei held paa kapitalvelde og det som er grunnsteinen for kapitalvelde, nemleg privateigendomen. Men alle tenksame folk maa daa skune, at dersom samfunde i all æva ver stelt slik at folk hev vinning av aa snyte kvarandre, so vil folk i all æva ikkje berre halde paa med snyteriet sitt, men vil gaa fram i den kunst som ialle andre.
Eg hadde til fyremaal aa faa folk til aa sjaa, at politiken, som berre er ein stri um forfatningsformar og lovparagrafer aldri hev ført oss og aldri vil føre oss eit stig fram mot den sosiale løysinga. Men daa ein ikkje kann verte kvitt politikken med mindre ein vert kvitt all slags statsstyring, så vilde eg og peike paa ein del av det staten hev stelt med for aa syne, at staaten ikkje er eit nauturvande kors, som me maa dragas med, men at han er eit skadedyr som det gjeld aa tyne.
Eg vil med det same ta uppatt i stutte drag, kor me anarkistane tenkjer knuten løyst, endaa det er so væl utgreitt i andre skrifter som er utkomne eller vil kome med det fyrste.
For det fyrste seier med, at styringane og lovane og alt det uproduktive avaate som fyl med, skal burt, og folke sjølve faa all magta. Med det vil me ikkje gjere ei ny frase. Paradise kjem ikkje rennande ved den ting. Me meinar berre: Dersom staten kjem burt, so vil alle desse folka gjere nytte for seg, dei ver ikkje til byrde men til hjelp. Dersom folke hev livskraft og framgangskraft i seg, so vil desse krefter daa lettast kunne bryte seg fram. Dersom der er rædning, so maa folke ved eiga kraft berge seg, institusjonar og formlar magtar det ikkje.
Vidare: Dersom der skal verte fridom, likskap og brorskap, so maa folk verte likestelte i livevilkaar. Men skal det kunne skje, so maa ein slutte med aa plundre arbeidsfrugtene fraa kvarandre. For daa nokre er klokare enn andre, vil desse klokaste altid kunne plundre mest og derved gjere seg til herrer. Men skal ein slutte med det, so maa privateigendomen avskaffas. For alt med privateigendomen er, vil ein ha vinning av aa plundre kvarandre. Og naar ein hev vinning av det vil ein gjere det, avdi sjølvnytten hev vorte so sterk i nokre, ja i alle. Difor, dersom folk vil ha rettferd, likskap og brorskap, dersom dei vil ha burt fatigdomen og all den grenselause liding som fyl med han, ─ so maa dei slaa seg saman og ta magtmidlene fraa dei som sit med dei, og gjere alt til eigendom for alle.
Men daa dette ikkje kann gjeras stigvis eller delvis ─ avdi, naar ein tek eit stig utan aa naa heilt fram, so fell ein attende, so ser me ingen annan utveg til aa naa fram paa enn ─ revolusjon.
Me treng ikkje tvile paa, at dei magtar aa kaste blodsugarane av seg. Men vil dei magte aa stelle samfunde slik, at ikkje nye blodsugarar reiser seg der de gamle sto? [...]
Menneskja er nok vond, som me hev høyrt nokre tusen gonger. Det vil seie, det er «vonde» drifter i menneskja. Men det vil igjen seie, at der er drifter, som i dei og dei høve hev vonde fylgjer. I seg sjølv kann ei drift korkje vere vond eller og, likesolite som naturkraft er vond eller og. ─ Den drifta som no gjer so mykje skade, det er egoisma (sjølvkjærleiken). Men egoisma er daa berre sjølvupphaldningsdrift.
Og det er ei drift som trengs, likesovæl som samfundsdrifta, (neste kjærleiken). Kunsten er altso, ikkje aa tyne egoisma, men aa stelle det slik, at naar ho virkar, so dreg ho goe fylgjer etter seg istaenfor vonde. Og det gjer ein ved aa avskaffe privateigendomen. Alt med det er privateigendom vil egoisma setje den eine upp mot den andre, og den veikje liggje under. Naar det er sameige vil egoisma derimot drive alle til aa gjere sitt beste til bate for det heile.
Dette er ikkje tankespinn. Det er røynsle. Det er live sjølv som lærer det. Og dersom live ikkje hev lært deg det, so kjem det av at du ikkje hev agta paa live.
Den einaste vansken er aa faa folk te fate desse ting. Men me hev agitasjonsmidlar, som eldre aarhundrad ikkje hev visst av. Og mange fordomar sprengde [...]
Når eg av og til hev nemnt personar, hev eg teke dei i fleng. Det er ikkje mennene me vil til livs, ikkje kapitalistene ein gong. Det er stelle me vil til livs.»[64]
Fedraheimen maktet ikke å etablere noen organisert bevegelse som kunne arbeide for anarkismen. Dertil sto bladet for isolert både sosialt og geografisk. Kontakten med arbeidere og radikale studenter var liten siden Tynset lå perifert til i forhold til disse miljøene.
Vestmannen gikk inn i 1890, og både sommeren 1890 og ─91 dro Steinsvik på fottur i Sør-Norge på en kombinert foredrags- og boksalgsturné for å skaffe abonnenter til Fedraheimen samtidig som han holdt foredrag om anarkismen. Ved siden av dette solgte han små anarkistskrifter av bl.a. Kropotkon. Denne turnéen skildret Steinsvik i boken «Med skreppa», utgitt i 1902.
«Dei fortel ei lita skjemtesoge fraa den tid: Steinsvik var i Volda og heldt møte. Det var ute, og mange folk var frammøtte. Han gredde nettupp ut um kor fredsæle tilstende det skulde verta um det ingi lover fanst, men kvar fekk fylgja den lovi som ein eig rita inn i hjarta sitt. 'Sjaa paa dyri,' sa han. 'Dei hev ingi lover og politivedtak. Men sjaa kor gode vener og vel forlikte dei er!'
Ikkje fyrr hadde han dette sagt, so vart der eit syndeleven burtpaa vollen. Ein flokk bikkjor rauk i hop og slost og gøydde, so det ikke var øyrens ljod aa faa. Folk lo, og talaren lo. Men at han hugvende nokon til anarkismen den gongen er mindre von.[65]
Etter at redaksjonen var flyttet fra Tynset til Skien på nyåret 1891 hadde Fedraheimen undertittelen «Anarkistisk‑Kommunistisk Organ». Fete typer under tittelvignetten kunngjorde: «Ingen stat, inga styring, inga lov.»
«'Fedraheimen' vil avskaffe fatigdomen ved å gjere jord, fabrikka, samfersmidla o. s. v. til samfundseigedom. Han vil at folk skal lette på byrdene sine ved å avskaffe handel og bytemidla og berre rett og slett la alle få ettersom dei treng til. At alle friske folk då må gjere nyttigt arbei vert då eit sterkt krav, so sterkt at storfolk og dagdrivara vil falle burt som rotne kvister fell av eit tre.
Altso: Ingen stat, inga styring. Inga lov, inga domsmagt elder politimagt. Ingen handel, ingen uproduktiv spekulasjon. Full friheit, full likheit, fullt brorskap. Han vil greide ut om dei nye tanka og straumdrag, i det heile vere eit blad for folk som tenkjer og trur på ei betre ti. Ivar Mortensson og Arne Dybfest vil framleis vere faste medarbeiara.»[66]
I juni 1891 greide ikke Steinsvik å holde bladet i live lenger. Det siste ordinære nummeret av Fedraheimen var et minnenummer om Pariserkommunen (nr. 10, 21/3 1891). Deretter kom 3 månedlige hefter. Og i likhet med Pariserkommunen blødde bladet seg i hjel ─ trykt på rødt papir. Steinsvik hadde brukt opp farsarven på anarkismen. Nå reiste han igjen rundt i landet med sine anarkistskrifter som han fikk solgt en god del av. Han talte ofte for fulle hus, og opplevde å bli innbudt til å tale på steder der hvor ryktet om hans virksomhet hadde gått foran ham. Resultatet ble nok begrenset til det rent folkeopplysningsmessige. I 1891/92 ble han redaktør av Rørosavisen Fjeld‑Ljom. Selv om han prøvde å tone ned anarkismen sin var ikke østerdølene fornøyde, og han måtte slutte etter et kvartal. Senere ble han medredaktør i Firda ved Bergen. I september reiste han hjem til Volda. På denne tiden skrev han en redegjørelse i Samtiden om anarkismen. I 1892 ga han ut boken Martyrar, som han fikk mye ros for ─ spesielt fra ungdom. Her skildret han bl.a. Giordano Bruno, Galileo Galilei, samt Chicagoanarkistene Albert Parsons og August Spies. Vinteren 1893 dukket han opp i Kristiania, og ble med i Anarkistisk‑Communistisk Gruppe «Libertas_»_.
Før Fedraheimen måtte innstilles i 1891, var det blitt gjort et stort løft når det gjaldt informasjon om anarkismen på norsk, herunder oversettelser av Kropotkins skrifter og norske bidrag. Ivar Mortenson fortsatte sin virksomhet som anarkist i 1890‑årene. Fra 1890 til 1893 reiste han land og strand rundt, og holdt foredrag om anarkisme, om matmangelen i Norge, om Arne Garborg, og om kristendom, som han på sitt egne originale vis bakte inn i anarkismen. I et brev til Arne Garborg skriver han: «Det blir daa i grunnen um Anarkisme, daa Jesus blir meir og meir anarkistisk for meg. Proudhon og Nietsche liknar han i mykje.»[67]
«Det var lite aksepterte tankar at kristendom kunne gå saman med ein ytterleggåande politisk idé. For Mortensson‑Egnund var læra om Jesus òg grunnlaget for anarkismen hans, og han var tilhengar av Krapotkin, som i motsetnad til Bakunin var pasifist; vel var han for ei samfunnsomvelting, men ikkje med vald. I åra 1897‑98 gav han ut tidsskriftet 'Fridom. Tidsskrift for sjølvhjelp og sjølvstyre', og der utvikla han idéar som var særeigne for Noreg. Grunneininga i samfunnet burde vere den norske grenda, meinte han, og kvar grend skulle vere sjølvbergande og sjølvstyrt. Han var imot industrialiseringa og den industrielle utviklinga, og vemdest ved bylivet. Slik kan han nok sjåast på som ein tradisjonell populist. Men han gjekk lenger. I ei grend, sa han, skulle folk som tenkte likt samle seg. Dei som ville ha fridom og reelt folkestyre, skulle få det i si grend, og så fekk dei som ønskte seg ein despot flytte til ei grend med despoti. Dette er på ein måte anarkismen i sin ytterste konsekvens: Alle skal ha fridom til å organisere seg slik ein synest er best. Ein kan jo innvende at despotane ville få ein lett jobb dersom dei ville utvide despotiet sitt... »[68]
Julen 1892 var Ivar Mortenson ferdig med foredragene sine. Da hadde han vært over hele Østlandet, Trøndelag helt nord til Namdal, Valdres, Telemark, Agderfylkene, Vestlandet fra Stavanger til Kristiansund. På 2–3 år holdt han ca. 200 foredrag for 15 000 mennesker[69], og likevel seiret ikke anarkismen i Norge. Noen folkebevegelse klarte han ikke å starte. Ofte sto det en eller annen notis i avisene om bombesprengninger som anarkister skulle stått for, og disse notisene sto påfallende nær referatene fra foredragene hans. Etter ham kom det ofte andre foredragsholdere på Østlandet og advarte sterkt mot anarkismen.[70]
I 1891 ble Mortenson valgt til æresmedlem i styret for den internasjonale sosialistskolen i London, sammen med bl.a. Peter Kropotkin.[71] Mortenson ble kjent i europeiske anarkistkretser som «den nørdste anarkist».[72] «Sjølvaste Peter Krapotkin vart merksam på den norske anarkismen, men han hadde i fyrstninga vanskar med å fylgje Mortenssons verksemd: For ’det eneste skandinaviske sprog, jeg ikke forstaar, er det gammelnorske i ’Fedraheimen’,’ skreiv han til Arne Dybfest. Men da han fekk betre kjennskap til Mortenssons arbeid i Norge, fekk han i stand brevskriving mellom dei.»[73]
I 1897─98 ga Mortenson ut «Fridom. Tidsskrift for sjølvstyre og sjølvhjelp». Her forsøkte han å utvikle Kropotkins anarko‑kommunisme til en særnorsk anarkisme ─ bygd på norsk kultur, tradisjon og historie. Det var Kropotkins samfunnssyn som skulle sette tankene til Søren Jaabæk i sammenheng, og han var overbevist om at Kropotkins tanker om kooperasjon og felleshusholdning var et godt alternativ til det han oppfattet som Darwins nådeløse lov om «kampen for tilværelsen».[74] Mortenson trodde på mennesket, at solidaritetsfølelsen, Guds naturlov, var skrevet i alles hjerter, og at frie avtaler skulle komme i stedet for lover.[75] Han ville bygge på små grendesamfunn ─ «samnøyte» ─ som hadde det som trengtes av håndverkere og slikt for at samfunnet skulle fungere. Det skulle ikke finnes noen privat eiendom ─ jorden var felles. Av fellesjorden kunne man bygsle så mye jord som man trengte. Det skulle også være så mye fellesjord igjen som alle kunne være med på å dyrke. Avlingene herfra skulle selges, og pengene de fikk skulle være inntekter alt etter hvor mye arbeid folk hadde lagt ned i dyrkingen av fellesjorden. Av håndverkere mente Mortenson at en liten grend hadde behov for en skredder, skomaker/lærarbeider, snekker, steinarbeider, metallarbeider, agronom, hestemann, fjøsmann (en slags dyrlege), og en handelsmann. Et slikt samfunn ble det man nærmest kunne kalle staten. I et slikt grendesamfunn ville individualismen få sin rett, og hver grend ville bli som en individuell organisme «som kan sjilje ifrå seg skadelege elementar o drage til seg samhøvelege». De enkelte grendesamfunn ville være svært så forskjellige:
«Eit kan hava ervelegt einevelde, eit anna prestestyre, eit trie parlament, eit fjorde folkestyre, eit femte sjølvstyre o.s.v. De sjil ikje dein eine grenda korleis den andre steller seg. Men alle mennsje vil finne seg plass der som dei høver best in i organismen eller samfundsaanden. [...] Fri samanslutning [...] for dei ko‑operative tankar bli her den beste framti [...] Den strengaste stats‑sosialisme vil og kunne få frie hender i eit samnøyte. [...] På fri‑kommunist vis kunne og some samnøyte ordne seg. [...] Stutt sagt alle sosiale tankar o rørsler i tia vilde få arbeidsmark o spelrom.»[76]
At det ikke alltid var like lett å nå frem til folk med anarkismen kommer klart frem i innledningen til boken «Fridomsvegen. Soga om kongane, folkemagta aa sjølvstyre»:
«Vil du vera med so heng fast. Set deg på kjelken, ska du få skyss. Men hald deg gott fast, dæ vil eg be deg om, det kunne koma til å gå fort. Å skulde nokon tykkja, at dæ ber for langt av, so veit eg ikkje annar rå en at han fær slengja seg av kjelken som best han kan. Om eg so på slutten blir sitjande att for meg sjølv, eg er likesæl, eg kjøyrer lel eg. Men at alle vil vera med eit stykkje på vegen dæ æ eg sikker på.»[77]
Mortenson mente at sosialdemokratiet er en trussel mot friheten, og at en dyr og mannsterk regjering vil adninistrere bort og ødelegge de beste sakene.[78]
I boken «Bondeskipnad i Norig i eldre tid», utgitt i 1904, argumenterte Mortenson for at anarkiet var den opprinnelige samfunnsform i Norge. Det gamle bygdesamfunnet klarte seg uten stat og lover. Norskdom og anarki gikk godt sammen. Begge deler måtte være med i den nasjonale kulturen. Mortenson mente at Norges nasjonale kulturarv gjorde det mulig å danne et anarkistisk samfunn. Allerede i 1880‑årene hadde Fedraheimen ment å kunne trekke på en bred bondekommunalistisk tradisjon i Norge, en tradisjon som Mortenson prøvde å forene med Kropotkins moderne anarkisme.[79] Som tidligere nevnt var også Søren Jaabæks bondevennbevegelse et uttrykk for en bondekommunalistisk tradisjon.
I 1893 finner vi Rasmus Steinsvik i den første organiserte anarkistgruppen i Norge ─ Anarkistisk-Communistisk Gruppe «Libertas» ─ som, i motsetning til til Fedraheimens bondekommunalisme, var mer orientert mot arbeiderklassen. Denne gruppen fikk betydning for ungdommen innen den nye sosialistiske arbeiderbevegelsen tidlig på 1900-tallet. «Men anarkistdraumar var i lengdi ikkje nok for han. Han var for mykje realist til det. Anarkismen var for mykje i det blaa. Her var daa uppgaavor som laag nærmare, ─ landet, folket, maalsaki», kunne hans kone Marta Steinsvik (1877─1950) fortelle.[80]
I 1894 startet Rasmus Steinsvik Den 17de Mai, en avis med et radikalt, nasjonalt ståsted, kombinert med et vidt internasjonalt utsyn. Dette skal ha vært en videreføring av Fedraheimen. Undertittelen lød i alle fall navnet Fedraheimen. Samtidig ble målsaken hans hjertesak. Bladet ble i et par tiår fremover hovedorganet for den norske kulturnasjonalismen. Fremdeles kom det små meldinger om anarkismen og anarkistene. Han protesterte en gang mot at de ble kalt «udyr»: «Anarkistar kallar dei desse udyr i mennekjeham som fer kringum i verdi og drep og gjer alt det vonde dei kan. Men dette namnet er oftast berre noko dei statsar seg med. [...] Med anarkistnamnet meiner di daa aa kaste eit slags glands yver broti sine.».[81] Han unnskyldte «bombeanarkistane» med at de lå under for de sterke drifter. De hadde ikke alltid gjort det de be beskyldt for, men «det er med anarkistane som med bjørnen: når noko ilt hender, fær dei skuldi»[82]. Erklærte anarkister som Christopher Hansteen og Embrik Strand slapp jevnlig til i spaltene. Ivar Mortensons tidskrift Fridom ble utgitt som ukentlig bilag. I en periode var Hulda og Arne Garborg med i redaksjonen. Teosofien[83] fikk et betydelig nedslagsfelt i kretsen rundt avisen. Mortenson og Garborg skal forøvrig ha drevet med spiritistiske seanser i 1892.[84]
Forsvarsnihilisten Steinsvik ble etter hvert «ein krigsgalen sabelraslar» og nasjonalist. Artikkelen «Skal me ha forsvar eller skal me la det vera?» i 1904 var et forsvar for bataljonsøvinger som Stortinget ville nekte penger til. Her forteller han om sin utviklingshistorie, og om de fasene han hadde gått igjennom: «fraa Henry George til Karl Marx og hans statssosialisme; fraa statssosialisme til anarkistisk kommunisme; fraa anarkistisk kommunisme til individuell anarkisme [...] Vidare skyna eg, at lukka ikkje ligg i, at alle hev like mykje; helder ikkje i aa ha mykje; sume hev mykje og er usæle, andre hev lite og er sæle. Ein part av denne sæla er fedralandet. Sume vil helder bu i ei hytte og ha fedraland, en bu i eit slott og vera fedralandlause. Eg var atter paa jordi, men daa var eg med det same nordmannen. Og er ein nordmann, so vil ein ikke vera svenske. Helder ikkje vil ein ha svensk overhøgd. Ein vil, at Norig skal staa likso fritt som Sverige.»[85] Han lanserte også slagordet: «Norig for nordmennene» i kampen mot unionen med Sverige.[86] (Både Rasmus Steinsviks og Arne Garborgs skrifter og uttalelser ble misbrukt av nazipartiet Nasjonal Samling på 1930- og 1940-tallet.) Steinsvik gikk fra et uttalt anarkistisk utgangspunkt til en mer pragmatisk preget venstreposisjon, og i økende grad kom han til å fremstå som en talsmann for en moderne ekspansiv stat med et sterkt utvidet virkefelt, særlig etter 1905.
I 1902 reiste Ivar Mortensson, kona og to barn til Berlin:
«Men den gamle anarkisten likar ikkje politistyret i den tyske rikshovudstaden. Sjølv hadde han så visst ikkje tenkt å gjera noko gale, men ein oppøst anarkist hadde sendt han eit brev med oppmodinga om at han skulle drepa keisaren. Men heller ikkje i Dresden kjenner Ivar Mortensson seg fulltrygg. For medan han er der, kjem keisaren på vitjing til byen, og av ein eller annan grunn er det ein offiser der som mistrur Mortensson og vil ha greie på kvar han kjem ifrå.»[87]
I 1905 ble Ivar Mortenson monarkist. Det var det gamle «bygdenorske» kongeidealet han gjorde seg til talsmann for: en konge som for folket ikke representerte statsmakt, men som de nettopp kunne klage til når statsmakten, gjennom futer o.l., ble for mektig.[88] Samme år kom Mortensons eneste større prosadiktverk, «Ein frikar». En bok med visse anarkistiske trekk, men hvor veien går fra politisk revolusjonær idealisme, gjennom anarkisme, til mystikk.[89] Mortenson var på mange måter både anarkist og mystiker. I 1909 ble han ordinert til prest. Etter hvert ble han antroposof.
Arne Garborg ble påvirket av dansken Severin Christensens teorier om en minimumsstat,[90] men fortsatte å være bygdedemokrat og europeer.[91] Garborg var også talsmann for amerikaneren Henry Georges (1839─97) antikapitalistiske «jordlære». Etter denne læren regner en to faktorer i samfunnets velstandsutvikling; jord og arbeid. Kapitalismen skiller disse faktorene fordi de få tilegner seg råderetten over jorden og kjøper arbeidet til de mange. Henry George hevdet jordbrukets grunnleggende betydning i samfunnet, og ville sikre bøndenes økonomi og frihet mot kapitalismen gjennom en radikal sosial skattereform. «Georgismen» hadde en særlig tiltrekningskraft på frustrerte intellektuelle med røtter i bondesamfunnet. I Norge ga bevegelsen ut tidsskriftet Retfærd (1909─19) med bl. a. Garborg som redaktør. Allerede fra 1890 fikk georgistene sitt eget blad, Vor tid, med Viggo Ullmann som redaktør.[92] Garborg ble også påvirket av den russiske greve og dikter Lev Tolstojs (1828─1910) sekulariserte kristendom, samt i en viss grad Nietzsche.[93] Marxist ble Garborg aldri. Han mente at marxismen ikke var forenelig med frihet, og forsøkte å forene sine venstrestandpunkter med liberalismens vektlegging av frihet.[94]
Ole Dalhaug hevder at
«Det er likevel liten tvil om at de fåtallige norske anarkistene fra 1880-årene gjennom sin aktive deltagelse i den offentlige debatt både da og senere, nådde frem til mange. De ble hver på sitt vis pådrivere i utviklingen mot velfredssamfunnet. Viktigere i et lengre perspektiv er kanskje den innflytelse som den særegne norske anarkismen fikk for det norske selvbildet. Forestillingen om det egalitære og autonome norske lokalsamfunn ─ bygdekollektivismen ─ dannet grunnlaget for anarkistenes fremtidsutopi, og har holdt seg som et sterkt og bestandig element i vår selvoppfatning. Ved å fremheve forestillingen om sosial likhet, folkestyre og selvstyre som elementer i den urnorske samfunnsformen bidro anarkistene til at mytene ble opprettholdt og forsterket. Deres viktigste bidrag til utviklingen av det moderne norske samfunn kan i et slikt perspektiv ha vært å skape et kulturelt og politisk fellesskap der en lokal horisont kunne erstattes med nasjonal bevissthet og europeisk utsyn.»[95]
Jostein Nerbøvik skriver:
«Anarkistane var utovervende og internasjonale i si grunnholdning, og dei kom i trongsteg då dette skulle knytast til nasjonal eigenart og sjølvhevding. I seg sjølv uttrykte nok anarkistrida både avmakt og isolasjon. Litt ut i 1890-årakan det hevdast at nokre av dei anarkistiske synsmåtane vart bygde inn att i Venstres nasjonaldemokratiske prosjekt. Ein brubyggar i så måte var nettopp Rasmus Steinsvik. Resultatet vart i alle fall ei modernisert og radikalisert norskdomsrørsle, med langt større breidd og resonans enn tidligare.»[96]
Det fantes en del spenninger i Fedraheimens tankeverden. Individualismen sto i et uavklart spenningsforhold til de kommunalistiske kollektive idéene. Det må ha vært en spenning mellom de kulturradikale, rasjonalistisk pregede innslagene og Mortensons kristendomsoppfatning. Koblingen mellom nasjonalisme og anarkistisk sosialradikalisme er meget problematisk. Anarkismen er prinsippiellt internasjonalistisk. Kretsen rundt Fedraheimen skal ha vært militant nasjonalistisk, både i politisk forstand og i kulturell forstand. Dette må selvfølgelig forstås ut fra at Norge var i union med Sverige, etter å ha vært flere hundre år i union med Danmark. Dette ga en selvstendighetstrang, samtidig som man ville trekke anarkismen tilbake til en gammel (mytisk?) norsk bondekommunalistisk tradisjon. Denne bondekommunalismen gjorde også at man var skeptiske til byene og bykulturen. Den tilbakeskuende holdningen og ønsket om en samfunnsmessig modernisering må også ha vært problematisk.[97] Historikeren Øystein Sørensen mener at vi finner «elementer av en tradisjonalistisk norsk bondekommunalisme med klare kollektivistiske trekk tilstede i tenkemåten. I det hele tatt var nok det ideologiske grunnlaget sammensatt og lite gjennomarbeidet ─ til tross for de manende slagordene.»[98] Fedraheimens anarkisme kan derfor ikke ha vært en fullt utviklet anarkisme. Anarkismen til kretsen rundt Fedraheimen ble da også etter hvert avløst av en mer pragmatisk venstreposisjon, samtidig som deres sympati for anarkismen fremdeles var der. Partiet Venstre har da også i perioder hatt politiske og ideologiske elementer som har ligget anarkismen nære. På 1970-tallet fantes det i Unge Venstre sågar enkelte erklærte anarkister.
Enkelte historikere bruker begreper som «nasjonalistisk anarkisme»[99] og «den folkeleg-nasjonale anarkistkrinsen»[100] om kretsen rundt Fedraheimen. En slik språkbruk er ikke uproblematisk siden anarkismen er internasjonalistisk. Begrepsbruken er likefrem uheldig med tanke på det vi i dag legger i begrepet nasjonalisme. For å unngå misforståelser mener jeg at det er bedre å snakke om kamp for politisk, økonomisk og kulturelt selvstyre. Et slikt selvstyre kan godt bygge på det man oppfatter som norsk kultur og tradisjon, hvor det er de som er vesentlig og konkret berørte som skal bestemme, og ikke folk utenfra. Et slikt selvstyre er heller ikke nødvendigvis isolasjonistisk eller ekspansjonistisk. De norske 1800-tallsanarkistene var åpne for impulser fra Europa.
1800-tallets radikalere snakket om flere nasjoner i et land, og mente bl.a. at underklassen utgjorde én nasjon mens overklassen utgjorde en annen. I «Den ny-norske Sprog- og Nationalitetsbevægelse» fra 1877 slo Arne Garborg fast at det eksisterte to nasjoner i Norge, med utgangspunkt i de to skriftspråkene: en ekte norsk nasjon, hovedsakelig bosatt på landsbygda, som brukte landsmål (nynorsk), og en dansk-norsk nasjon, hovedsakelig i byene, som brukte dansk. De siste var bare nordmenn i geografisk eller politisk forstand, ikke i nasjonal forstand, og måtte oppfattes som en provins av Danmark.[101] Vi kan jo også nevne Henrik Wergelands «Småbarnas nasjonalsang» hvor det står: «Vi ere en nation vi med, vi små en alen lange.» Nasjonsbegrepet hadde altså en noe annen betydning enn i dag. Sørensen mener at «Det var praktisk talt ingen aktører i Norge (eller andre steder) på 1800-tallet som kalte seg selv nasjonalister. [...] Ellers er det nok et poeng at venstreorientert nasjonalisme for drøyt 100 år siden hadde et annet meningsinnhold for aktørene da enn nasjonalismen har idag, og at en (kanskje ikke helt gjennomarbeidet og konsekvent) nasjonalisme var lettere å tilpasse ulike politiske ideologier da enn nå.»[102]
Øystein Sørensen snakker om to typer nasjonalisme[103]:
- en politisk nasjonalisme som krever politisk selvstyre, helst en egen stat, for en nasjon, og
- en kulturell nasjonalisme som dreier seg om å skape, befeste og forsvare et rett kulturfellesskap i ens nasjon.
«Om man tenker seg det politiske selvstyret som en ramme for nasjonen, så vil den kulturelle nasjonalismen dreie seg om å fylle rammen med et kulturelt innhold. Her gjelder det et kulturfellesskap på bred front; felles språk, felles historie, felles folkekultur, felles høykultur, felles symboler, felles institusjoner.»[104]
Fedraheimen ønsket selvstyrte lokalsamfunn. Det måtte nødvendigvis få en brodd mot unionen med Sverige, men også mot den norske overklassen. Samtidig hadde man en flere hundreårig kulturell dominans fra Danmark som man også ville bort fra. De prøvde å forankre anarkismen i en norsk tradisjon. Slik sett trodde de vel kanskje at det også ville vært enklere å få gjennomslag for den. Intet av dette er nødvendigvis nasjonalistisk i anarkistisk forstand. Det er snakk om selvstyre.
«Nasjonalitet og Nasjonale Kjenslur, trur mange no, er Ord som held paa og bli for gamle. Det er nye strengjer me skal slaa paa no heretter, seier dei, lat oss berre riva ned dei nasjonale Grenser, heile Jorda for Fedralande vaart. Den store vie Mannaheimen er den einaste Nasjon me kjenner.
Det fins some Menneskje i Lande vaart og som gjev Gaum paa slike Tankar, ja som gaar og brisker seg med at dei er ’Kosmopolitar’ (eller Borgarar av den store vie Verda) og som sælkar seg med di, at dei er vaksne ifraa al det nasjonale Baaneverk.
Det er some Sosialistar som ogso er noko inne paa den Vegen.
Anarkismen er det her, som held den fullgreie og rette Leia.
Bjørnson skreiv nyleg umlag som so, at det som gjeld for oss er aa faa eit sterkt Karaktermerkje for Kvarmann, eit sterkt Ættemerkje og Bygdemerkje og eit sterkt Landsmerkje eller nasjonalt Sveplag. Han stoppar upp for tileg og gjer Ringen for trong; men naar me legg til, at det ogso gjeld um aa faa eit nordisk Merkje, eit europæisk Merkje og eit aalmenneskjeleg Heimsmerke, daa samlar me Anarkistar alle dei beste Stræv, som Kulturen hev arbeitt med i dei siste Hundra-aar.
Me held paa det, at um dei berre arbeier innover til Verjing um nasjonale, bygdelege, ættlege eller personlege Sermerkje so blir du einsynt, og arbeider du berre utover: til skandinavisk, europæisk eller kosmopolitisk Utvikling, so blir du ogso einsieleg. I fyrste Falle blir du rund og innfeit, triveleg og sjølvgo og noko nauten. I andre Falle blir du bleik og lærd, kritiksjuk og vandlynd og styven paa sin Maate daa og.
Ein Mann no som Bjørnson hev gjort og Gjerning med di at han hev slengt til aa gjeva Ord for Sanningar snart til den eine Sia og snart til den andre. Men korkje hev han vore heilsynt Kar anten som Normann eller Europæer og heller ikkje hev han havt det samlande Oversyn.
Um me torer sie so stort eit Ord, so er det Fedraheimen, som i Norig hev ført Utviklinga ifraa eit nasjonalt Trongspor ut i den store Vie Verd, paa ei slik Vis, at nytt Land er vunne og samstundes gamle Tufter er dyrka betre enn fyrr. Den fyrste Styraren, Garborg, arbeidde nemleg med aa faa europæiske moderne Kulturtankar klædde i norsk Buna, og den andre Styraren sette seg fyre med Fjellmansaugo aa sessa seg fram i Viheimen. Desse tvo Menns Arbei paa kvar si Vis er det, som no hev gjeve seg Utslag i Fedraheimens Livssyn. […]
I Norge hev det i dei siste Aartier vore arbeitt mykje til aa faa burt dei Hindringar, som hev meinka den frie Utvikling av eit nasjonalt Liv. Interessa for alt norsk og nasjonalt hev vore utruleg stor og synt seg fraa alle Leier.
Men skal det nasjonale bli noko meir enn ei trykkjande Form eller ein tom Talemaate, so maa det arbeiast baade ut og inn. Utover, so at me jamt fær Tilsig av nytt Emne utafraa den store Verd til aa nasjonalisere eller gjeva heimleg Buna. Innover, so Samfundslekame ikkje berre blir ein Deig samanklumpa einskilde Personar i samfengd Røre, men med sjølvstendige sterke Lemmer. Med andre Ord lat ikkje Tanken paa heile Landsens Skipna tyne dei serskilde Bygdeindividualitetar og Sereigner, men lat alle Landsdelar, studde til kvarandre i fredelegt Samband faa utvikle seg fritt i heile sitt Stell, Maal og Buna, utan aa tapa seg burti eller vera tvungne av det større Samfund.
Dette, aa arbeide fram dei einskilde Landsdelar til sterke, sjølvstendige Lemmer, det er no ei Sak, som staar for Tur i Norig.
Politisk vinn me eit Steg imot dette ved at Amtstinga fær meir Magt og blir beintfram Utslag av Folkeviljen (folkevalde Amtmenn, beintfram valde Repræsentantar paa Amtstinge o. s. v.). […]
I Sveits var fyrst Bygda sjølvstendig og slo seg saman med andre Bygder til eit sjølvstendig Fylkje. Og sea slo dei sjølvstendige Fylkje seg i hop til ein Nasjon.
I Norig maa me gaa den andre Vegen. Etter at me til dessa berre hev tenkt paa det heile Lande, bør me no tenkje paa aa faa Skikk paa Fylkjesstyringa og paa Bygdestyringa. Fyrst naar kvar Bygd er fri og Sjølvstendig er det, at me kann tenkje paa aa faa Skikk paa Fylkje og Land. Og daa fyst er det ogso lagt eit Grunnlag til aa byggje viare Kvarmanns personlege Fridom og Rett til Live.
Men daa er det ikkje berre den politiske Stemmerett me treng faa utvidd, men ogso den kommunale. Ja me seier: fyst og fremst Kommunal Stemmerett for alle.»[105]
«Mange ber seg for, at det er for lite av Fedralandskjensle og Nasjonalhug mullom Folket vaart.
Me trur at det er ikke berre Kjensla som vantar, men sjølve Saka, som skulde skapa Kjensla.
Det er berre nokre faae i Norge som verkeleg hev eit Fedraland, som antan hev røynt elder lært so mykje um Land og Folk, at han kann umfata det heile i eit Umgrip, og at han hev Grunn til aa vera gla i det som han fatar.
Kven er desse? […]
Naar me skal samle dei Vilkaar, som rengs til aa skapa den rette nasjonale Kjensla, so blir dette:
Kjenskapen til det norske Folks Historie, Aandsutvikling og Forhold no for tia.
Kjennskap til andre Folks Historie og Forhold.
Interesse for dei Krav som ner mot Framtia og Rett til sjølv aa avgjera sitt Lands Lagna.
Kven er det som hev desse Vilkaara i Norge? ─ Det er dei, som hev havt Raa til aa reise og studere, og dei som hev Stemmerett.
Og det er snautt Tiandeparten av Folke, som hev desse Vilkaar. Men skal Storhopen ogso faa denne store Kjensla, so maa me fyst gjeva alle fullgoe Skular og løyse dei økonomiske og politiske Spursmaal. Den som heile Live berre gaar i si eiga Bygd og kjenner Norge berre som Skattekrevjar og Sveltar, kann umogeleg tenkje seg eit Fedraland, som verkeleg er Far og Mor for alle sine Bonn. Og difor er Bjørnsons Egging til Svenskehat ikkje likare enn Bismarks Hevding av det nasjonale ved det militære Stell.»[106]